Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

perjantai 18. huhtikuuta 2014

Uutisia pääsiäisaikaan


Tänä talvena olen ollut kovin hiljaa blogimaailmassa joka suhteessa. Kerälle olen kirjannut valmistuneita neuleita, mutta muiden blogeja en ole juuri lukenut saati kommentoinut. Osin syynä on tietysti uusi Betty, jonka lukuja muokkailen iltaisin vaikka itse tarina olikin jo valmis kun sitä aloin julkaista, mutta vielä enemmän tuntuu siltä, että viime vuosi vaatii yhä verojaan.


Nykyinen työsuhteeni päättyy vappuaattona. Olen pitkin talvea lähetellyt hakemuksia niihin vähiin paikkoihin, jotka auki on julkisesti laitettu. Yhteen haastatteluun pääsin, mutta en sen pidemmälle - tietenkään, kun on se kova työvoimapula jne... Jotenkin suhtauduin tilanteeseen silti hyvin rauhallisesti, mikä on minulle hyvin epätavallista tässä asiassa. Huhtikuun alussa aioin aloittaa avointen hakemusten rumban, mutta ei sitten tarvinnutkaan.


Suunnilleen näin Facebookissa asiasta ilmoitin.
 Minulla oli viime vuoden työsuman keskellä monta kertaa haave: jos vain jollakin rewind-nappulalla pääsisin takaisin siihen hetkeen, jolloin minulta kysyttiin kiinnostusta ProAgrian ja Farmarin viestintään historianteon ohella, niin että saisin sanoa "ei kiitos"!
Mutta kun minulta pari viikkoa sitten kysyttiin, haluaisinko tämän sijaisuuden nyt vappuna päättyessä jatkaa talossa Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten toiminnanjohtajan ja samalla ProAgria Etelä-Pohjanmaan hanketiedottajan sijaisena, kuulin sanovani "kyllä kiitos". Hups.


Toukokuussa vietän siis "identiteetinvaihtoviikkoja" ja koetan sisäistää kaiken sen, mitä nuo kaksi työtä sisältävät. Noin suurinpiirtein kesäkuun alusta minun pitäisi pärjätä itsenäisesti. Tietenkään en tee molempia töitä 100-prosenttisesti (vaikka olenkin viisastellut, että kun tein viime vuonna kolmea työtä - tiedottajan, Farmari-viestintäpäällikkön ja historioitsijan, joka teki sekä kirjaa että museonäyttelyä - pääsen nyt vähällä kun hoidan vain kahta hommaa), vaan osaa molempien toimien töistä jaetaan myös muille. Sijaisuuksien pituutta en osaa sanoa, mutta vähintään runsaaksi vuodeksi pitäisi olla tekemistä.





Olen kauhuissani ja olen onnellinen. Kumpikin työ on sellaista, mitä en koskaan ole tehnyt. Olen toki hoitanut paljonkin viestintää ja työskennellyt erilaisissa hankkeissa, mutta en tehnyt koskaan hankeviestintää tiukkoine sääntöineen ja määräyksineen. Enkä todellakaan ole koskaan ollut esimiesasemassa - tuo on suunnilleen korkein pesti, mihin meidän talossa voi ilman agronomin papereita päästä.



Teistä muutamat tietävät ne kokemukset, joita minulla on aiemmin ollut työsuhteen jatkumisessa - miten kehuttu ja kiitetty sijainen ei sitten kelpaa edes varasijalle, kun tointa täytetään vakinaisesti. Tätä vasten voitte kuvitella, miltä tuntuu, kun esimies kauniisti pyytää jäämään taloon ja kun kuulemma muka minua on vedetty kuin Sidosteen sukkaa tyyliin "me tarvitaan Kaisa - ei kun me!"


Onneksi tähän väliin tuli pääsiäinen lohdullisine sisältöineen ja neljine vapaapäivineen - tarvitsen sitä kaikkea. Vaikka Marian kuolemasta tuli vuosi jo aprillipäivänä, viime vuonna silloin oli pääsiäinen. Itsekin hämmästyin sitä, miten voimakkaasti suren nyt, paljon kivuliaammin kuin kuun alussa. Kun eilen kiirastorstain iltakirkossa pappi mainitsi, miten ehtoollisella kanssamme ovat siellä toisella puolen jo edeltä menneet, oli tulla itku. Mutta onneksi he odottavat siellä, minne mekin Jumalan armosta joskus menemme.

5 kommenttia:

  1. Voi miten olen tätä päivitystä odottanut, olen uskonut lujasti, että työmaa löytyy. Onnea paljon sen johdosta ja voimia työhön.
    Rauhallista pääsiäisen aikaa, lepoa ja voimaantumista.
    Toivottavasti jaksat jatkossakin päivittää blogia - olen siittä riippuvainen :)

    VastaaPoista
  2. Hienoja uutisia! Riemullista ylösnousemusjuhlaa!

    VastaaPoista
  3. Onnea ja voimia uuden työhaasteen edessä, selviät kyllä. Mukavaa ja levollista pääsiäistä!

    VastaaPoista
  4. Hyvä, Kaisa ! Kyllä Sinä pärjäät uudessa työssä, hoidithan Sinä sijaisenani ne vaalitkin yks' kaks. Terveisiä vanhalta työkaverilta !

    VastaaPoista
  5. Kaisa, Kaisa .... missä se Kaisa on? t. Pirjo

    VastaaPoista