Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

sunnuntai 28. maaliskuuta 2010

Hyvää palmusunnuntaita ja kesäaikaa!


Muistittehan siirtää kellonviisareita? Me emme.Äsken tuli asia puheeksi ja hetken aikaa leukani loksui. Olin juuri kuunnellut paikallisradiosta jumalanpalveluksen Lapualta  - miten se oli mahdollista, jos kellomme näyttävät väärin? Onko seurakunta talviajassa?

Sitten tajusin. Tietokone muuttaa itse kellonaikaa, ja olin istunut koneella kun huomasin, että kas, kello on kymmenen, laitanpa radion auki. Seinäkelloa en sitten edes niin tarkkaan katsonut. Mutta kerkesin säikähtää. :)


Ilmeisesti muualla Suomessa virvotaan tänään - Pohjanmaalla vasta ensi lauantaina. Eilen näin ohimennen lööpin, jossa ortodoksisen kirkon piispa (? vilkaisin vain otsikkoa) kokee lapsinoidat loukkaavina. Itse en ehkä osaa ajatella asiaa noin - kyllä meillä körttiperheessä vietettiin pääsiäistä varmasti sen alkuperäisen tarkoituksen mukaan, vaikka pikkutyttö saikin lauantaina pukeutua hassusti ja äiti maalasi punajuurella poskeni hehkuvan punaisiksi, jotta pääsin kerjäämään herkkuja. Kansanperinnettähän tuo on, samaa juurta kuin pohjalaisten pääsiäiskokot. Jotenkin minua töyttää pahemmin halloween, jota väkisin tuodaan Suomeen. Pyhäinpäivän haluaisin pitää pyhäinpäivänä.


Tämä on ollut äärimmäisen laiska viikonloppu, ja hyvä niin. Toisaalta eilen innostuin järjestämään "hallia" eli eteisemme leveämpää osaa. Siinä oleva kirjahylly on pursunut tavaraa, vaikka mökillä olisi hyllyissä tilaa, mutta kun ei minusta ole ollut kantamaan... Nyt oli! Samin kanssa veimme mökille mm. lapsuuden aikaisia klassikkoja, joita en halua myydä mutta joita en sentään enää aktiivisesti luekaan. Samalla tyhjäsin toisesta hyllystä pinon käsityölehtiä, printattuja ohjeita, puikkoja ja muuta kamaa ja vein mökille. Tuohon hyllyyn tavara on kasaantunut sairastamiseni aikana, kun ei ollut voimia eikä viitseliäisyyttä viedä niitä paikoilleen. Oli jollakin tavalla psyyken hoitoakin tuo. Tämä kauhea talvi on ihan oikeasti takana. Sataa vettä!!


Levollista hiljaista viikkoa teille kaikille!

6 kommenttia:

  1. Samaa ihmettelin minäkin. Vähän tuntui turhan tiukkapipoiselta sedältä, sillä tuskinpa karkkia kerjäävät muksut niitä kaikkein pahimpia kerettiläisiä tässä maailmassa ovat, vaikka miten noita-akkoina esiintyisivät.

    Tuo toiseksi viimeinen kuva on metka. Piti oikein suurentaa ja katsoa, että MIKÄ möykky se on. Mainio talo! Oletteko itse väsänneet?

    VastaaPoista
  2. Joo, lasten "noituus" on kyllä aika viatonta, samaa luokkaa joulupukki-uskon kanssa. Jotkuthan eivät sitäkään hyväksy.

    Porkkanatalosta en saanut oikein kunnon kuvaa, kun se on ikkunalla ja hämärästä päivästä huolimatta vastavalo häiritsi. Se on PartyLiten kynttilälyhty, ostin joskus melkein 10 vuotta sitten tarjouksesta ja se on aina pääsiäiskoristeena. :)

    VastaaPoista
  3. Ongelma onkin siinä, että trulliperinne on sekoittunut virpomiseen. Perinteisesti on virvottu vain läheiset eikä menty kerjäämään karkkia ventovierailta. Tarkoituksena on ollut siunauksen toivottaminen ja palmusunnuntain tapahtumien muistelu, vaikka kyllä karjalaisissa virpomaloruissa on "rahat tänne" -tyylisiäkin värssyjä. Palkkio maksettiin ennen pääsiäisenä - onhan suuri viikko vuoden tiukin paastiviikko. Eli minua kyllä noitavirpojat loukkaavat (onneksi ne liikkuvat silloin, kun olen kirkossa tai tänä vuonna poikkeuksellisesti retriitissä). Eikö riitä, että joulu on jo menetetty kaupallisuudelle ja ahneudelle?

    VastaaPoista
  4. Tässä vielä linkki: http://www.ortodoksi.net/index.php/Virpominen

    Minulla kuvat eivät näy, mutta toisaalta on ollut ongelmia tänään muutenkin joko koneessa tai netissä. :(

    VastaaPoista
  5. Maartsi, ongelma johtuu varmaan enimmäkseen ns. kulttuurien yhteentörmäyksestä. Trullit kuuluvat pohjalaiseen perinteeseen, eikä heitä alunperin tunnettu muualla - virpominen kuuluu karjalaiseen perinteeseen, eikä sitä alunperin tunnettu muualla. Sotien seurauksena nämä kaksi perinnettä kohtasivat ja alkoivat vähitellen sulautua, niin että nykyään monet eivät enää tiedä, mikä johtuu mistäkin. Vielä minun lapsuudessani trullit vain kerjäsivät namuja - olin jo melkein aikuinen kun tapasin ensimmäisen virpovan trullin.

    VastaaPoista
  6. Itse ajattelen, että jos lapsi saa kristillisen kasvatuksen, siinä pääsiäisen sanoma ja virpomisen siunaus nousee päällimmäiseksi, vaikka namut kivoja ovatkin - niin ainakin minun lapsuudessani. Jos taas pääsiäinen ei vanhemmillekaan merkitse kuin muutamaa vapaapäivää, ei siinä auta vaikka kuinka yrittäisi pitää lapsella erillään trullittelun ja virpomisen.

    Mutta ikävää silti, että käsitteiden sekoittuminen pahoittaa mieliä.

    VastaaPoista