Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

tiistai 31. maaliskuuta 2009

Tänään pelästyin kunnolla

Olenko mahtanut täällä kertoa, että käytän ns. kuukausipiilolinssejä? Ehkä en, sillä hankin ne muutamaa viikkoa ennemmin kuin aikanaan aloitin bloggaamisen.

Sain silmälasit ekaluokkalaisena - muistan, että ensimmäisenä "rillipäivänä" teimme ison lumihevosen Poutun koulun pihalle - ja siitä lähtien näköni on vain huonontunut. Tällä hetkellä vasemman silmän vahvuus on silmälaseilla -9 ja oikean -10 paikkeilla.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, etten näe 30 cm päässä tyynystäni olevan kelloradion numeroita tai tunnista muutaman metrin päässä olevaa ihmistä, joudun uimaan silmälasit päässä niin luonnonvesissä kuin hallissakin ja hommaamaan aina erikoishiotut linssit - en näe edes unta "toinen linssi ilmaiseksi varastovahvuuksin" -tarjouksista.

Laserleikkausta olen harkinnut, mutta epäilen pääsisinkö näin huononäköisenä kuitenkaan laseista kokonaan eroon. Lisäksi minua on varoiteltu siitä, ettei laserleikattuun silmään tullutta kaihia ehkä voida hoitaa - sukurasituksesta päätellen kun kaihi on tulevaisuuteni.

Niinpä mahdollisuus kuukausilinsseihin oli kesällä 2006 kuin taivaan lahja. Sopivien vahvuuksien löydyttyä (piilarit ovat silmälaseja laimeammat, koska ovat lähempänä silmää) olen nauttinut elämästäni: tiedän, millainen on uimahallin sauna, löydän saippuan suihkukäynnillä, näen yhtä hyvin nukahtaessa kuin herätessäni - ja voin ostaa millaiset aurinkolasit haluan. Ainoa miinus on ollut se, että linssit kuivattavat silmiä hiukan ja joudun aina pitämään laukussa kosteutustippoja.

Minut ohjeistettiin niin, että kerran kuussa on linssit otettava pois, oltava yö, päivä ja yö ilman (siis käytettävä silmälaseja) ja sitten vaihdettava uudet linssit. Näin olen uskollisesti tehnyt, tosin tunnustan, että välillä vaihtoväli on venähtänyt, kun linssit ovat tuntuneet yhä hyviltä ja olen nuukaillut (eivät ne halpoja ole). Vähitellen olen tottunut linsseihin niin, että silmälasien käyttö "rillipäivänä" on epämukavaa: syvyysvaikutelma heittää, pelkään autolla ajoa ja portaiden kulkemista, ja yritänkin järjestää päivän aina johonkin kotona vietettävään viikonloppuun.

Niin nytkin. Otin linssit silmistä perjantaina ja vietin lauantain ja osan sunnuntaita silmälasit päässä. Sunnuntai-iltapäivänä tein sitten linssirituaalin, eli levitin tavarat pöydälle, pesin kädet huolellisesti, avasin linssikotelot ja nestepullon ja laitoin uudet linssit silmiin - tällä kertaa se tapahtui yllättävän sujuvasti.

Sitten alkoivatkin ongelmat. Vasemman yläluomen alla tuntui kipua. Otin linssin pois, puhdistin sen, tarkistin että se on oikein päin ja laitoin takaisin. Ikävä tunne jatkui. Arvelin silmän kuivuneen ja tiputtelin kosteutta. Ei auttanut. Kipu tai kutina - tunne vaihteli - liikkui luomen alta silmäkulmaan, silmäkulmasta alaluomen alle ja takaisin.

Tähän päivään asti kestin, sitten soitin optikkoon, josta olen lasini hommannut 7-vuotiaasta alkaen, ja jossa olen käynyt muutosta huolimatta vielä piilarikontrollissa. Sain käskyn ottaa linssit pois ja näyttää niitä paikallisessa optikossa - "taukopäivähän pitäisi muutenkin pitää kerran viikossa".

Kerran viikossa??!!

Sain änkytetyksi, että minua oli neuvottu pitämään tauko kerran kuukaudessa! Kuulemma seuraavassa kontrollissa asiasta olisi sanottu - seuraava kontrolli olisi heinäkuussa ja olen käynyt edellisessä tämän vuoden helmikuussa, miksei kukaan siellä sanonut että joka viikko linssit pois??

Ruokatunnilla otin linssit säilytyskoteloon ja palasin töihin silmälasit päässä ja mieli pahana. Entä jos olen saanut silmätulehduksen? Entä jos en enää voi käyttää piilareita, tai entä jos näköni jopa on vaarassa? Soitin paikalliseen optikkoon ja sain heti ajan. Sekä erittäin hyvää huolenpitoa.

Ei, silmäni ei ole tulehtunut, ärtynyt vain. Sain kuulla, ettei taukopäivää suinkaan tarvitse viikoittain pitää - käyttö on yksilöllistä, joten jos minulta sujuu kuukausi ilman ongelmia, se riittää. Sen sijaan linssit voi ottaa hetkeksi silmistä viikoittain ja puhdistaa ne ja laittaa saman tien takaisin. Sitten optikko tarkasteli vasenta linssiä, totesi että siinä on jotakin, ja hankasi sitä nesteellä tarmokkaasti. Opin, että linssiä saa hangata!

"En mä tuota uskalla enää silmään laittaa!" parahdin.

"No mitä mä tälle teen, heitänkö roskiin?" optikko kysyi.

Niin minä urhoollisesti kokeilin. Ei ongelmia. Roska oli poissa, samoin kipu. Silmä aristaa vähän ja aion optikon neuvosta ottaa linssit täksi yöksi pois, mutta muuten olo on taas kuin ennenkin. Voitte arvata, että olen helpottunut! Silmät ovat asia, joiden ongelmia ehkä eniten pelkään. (Luiden ongelmia tietenkin, mutta ne ovat "tuttuja".)

Ainoa miinus käynnillä oli se, etten löytänyt silmälaseihini sopivia aurinkoklipsejä - vanhat ovat ehkä jossakin, mutta kun en ole noin 2,5 vuoteen ajanut autolla silmälasit päässä, en tiedä missä. Nyt kuitenkin haluan varautua tulevaisuuden varalle.

"Klipsivalikoima on nykyään niin huono, kun viidelläkympillä saa jo aurinkolasit vahvuuksilla", selitti optikko.

"Ai, saanko minäkin?" kysyin viattomana.

"No juu, sinun vahvuuksillasi ne maksaisivat sellaisen 160 euroa", optikko myönsi.

Paluu todellisuuteen. :)

14 kommenttia:

  1. Huh, onneksi ei tuon pahempaa silmävaivaa! Meillä J:llä alkaa varmaan olla näkö suunnilleen samaa luokkaa kuin sulla (numeroita en muista) ja toisinaan kuulen haaveilua laseroinnista. Tuota kaihin korjausmahdottomuutta en ollutkaan kuullut. Itsekin pitäisi taas käydä tarkistuttamassa näkö: pidän töissä rillejä ja alkaa tuntua, että näen paremmin ilman. :DD

    VastaaPoista
  2. Huoh...lohdullista, että muillakin on samanlaista. Minullakin on ollut lasit 5-vuotiaasta, ja miinuksia on yhdeksän kieppeillä minullakin. Ja nyt sitten vielä ikänäköäkin - eli pitää olla kaksiteholasit :-(
    Ja harmittaa enemmän kuin paljon,kun tuttavat kehuvat saaneensa uudet lasit jopa viidellä eurolla!!!! Minä kun en saa koskaan omia lasejani alle useamman sadan euron....
    Olen miettinyt, josko voisin piilolinssit hankkia minäkin. Nuorempana minulla on ollut piilolinssit, mutta ei nyt viime vuosina.En tiedä, miten sitten tuon kaksitehotarpeen kanssa käy...mahtaako koko homma toimia?

    VastaaPoista
  3. Minä huomasin muutama vuosi sitten, etten nähnyt kunnolla, ja menin optikolle. Optikko totesi, että tarvitsen työlasit erikseen, laimeammat!

    Nykyisessä työssäni huomasin, että sain iltapäivisin päänsärkyä. Kun puhuin tästä optikolle, sain kehotuksen lukulaseihin. Eli mulla on nyt tårta på tårta, päätetyöskentelyssä lukulasit piilarien lisäksi! :D Hullua, mutta kun rakastan piilareitani...

    VastaaPoista
  4. Mulla on ollut lasit 10-vuotiaasta ja vahvuus on 6,25 (arvaa vaan onko varastovahvuuden raja 6,00!). Just tänään kävin optikollani tarkistuksessa, eikä tarvitse uusia laseja - ensimmäinen kerta ikinä kun tarkistuksen jälkeen en jää valkkaamaan pokia.

    Mulle ei käy laserleikkaus, koska on arpi toisessa silmässä (ei mitään tietoa mistä ja milloin se on tullut) ja kuivat silmät (joita allergialääkkeet vielä kuivattavat lisää). Samoista syistä ei käy piilarit. Mulla tosin oli piilarit lukion lopussa, mutta en tykännyt - oon kummajainen, joka on aina rakastanut laseja.... Toisaalta olen myös optikon (mulla on ihana optikko!) painajainen, käyn oikaisuttamassa sankoja varmaan kerran kahdessa viikossa...

    VastaaPoista
  5. Kyllä silmät ja näkö on tärkeää. Onneksi selvisit pienellä ärsytyksellä eikä ollut pahempaa.

    VastaaPoista
  6. Ai-jai, onneksi sentään loppu hyvin - kaikki hyvin, mutta taatusti säikähdit. Silmät ovat meilläkin todellinen rahanreikä.

    VastaaPoista
  7. Olipas mielenkiintoista asiaa. Olen pitkään harkinnut piilareiden hankkimista, mutta jotenkin pelkään juuri sitä, että silmäni eivät tykkäisikään niistä, kun tuntuvat muutenkin olevan arat. Kokeilemallahan se tietty selviäisi.

    Minulla tosin ei ole mikään älyttömän huono näkö (molemmissa silmissä miinus ykköstä), mutta suurin ongelma onkin hajataitto, joka on molemmissa silmissä erilainen. Siksi ns. valmiit vahvuuspiilarit eivät käy.

    En muuten tiennytkään, että laser-leikkauksen takia voi kaihileikkaus olla mahdoton. Hyvä tietää. Eräs ystäväni (näkö noin -6 molemmissa silmissä) on käynyt leikkauksessa ja hän pääsi kokonaan rilleistä eroon.

    Mukavaa päivää sinulle!

    VastaaPoista
  8. Villasukka, itse asiassa lasit voivat olla ihana juttu ja korostaa persoonallisuutta! Mun nykyiset silmälasit ovat tosi hauskat. Mutta ongelma on juuri se "lasien ulkopuolinen" aika, eli pesulla käynti, yöllä herääminen... On kiva nähdä silloinkin. :)

    Elegia, kannattaa jutella oikein silmälääkärin kanssa, jos piilarit kiinnostavat. Minä kokeilin muistaakseni kaksia eri linssejä aina pari viikkoa kerrallaan, ennen kuin optikko hyväksyi nykyiset.

    Tuosta kaihi-ongelmasta en voi sanoa mitään varmaa, näin minulle vain optikko joskus sanoi. Toisaalta silmälääkärini totesi siihen vain, että jos leikkaukseen menen, minun on ehdottomasti tultava hänen kauttaan ja katsotaan jokin kunnon leikkauspaikka eikä mitään halpaversiota. Olen kuitenkin sen verran arka etten ole tohtinut vielä ajatella asiaa, vaikka kavereilla hyviä kokemuksia onkin.

    VastaaPoista
  9. Minulla on asiat hyvin, kun on vain 1,5 miinusta. Tosin kerran uimahallissa (ilman laseja) vilkuttelin väärälle miehelle. ;)

    Lasit ovat kyllä riesa. Ne valuvat kuntoillessa ja optikolla väitetään, että enää ei voi kiristää, uudet pitää hankkia. Piilareita käytin joskus, mutta kyllästyin, kun lyhyen ajan sisällä kaksi kuukausilinssiä (illalla poistettavaa tosin) putosi ja hävisi. Toisella kerralla olimme vielä Helsingissä ja menossa oopperaan, ja siellä oli sitten kiva siristellä.

    VastaaPoista
  10. Siis mitämitä? Pidetäänkö niitä linssejä kuukausi putkeen - YÖLLÄKIN??? Ihan oikeasti?

    Kuinka niihin tottuu? Eikö ne muka tunnu yhtään?

    Ja mitä ne maksaa?

    terv. nimim. tarpeeksi miinusta täälläkin :)

    VastaaPoista
  11. Tarja, kyllä pidetään. Yötä päivää. Eivät tunnu miltään! Siis NORMAALISTI - tuo vasen linssi häiritsee nyt edelleen, en tiedä onko se lopulta jotenkin viallinen. :(

    Mutta siis normaalisti linssejä ei edes huomaa, paitsi jos silmät kuivuvat tai väsyn - silloin ne alkavat "takertaa" ja laitan kosteustippoja. Voi nukkua, uida ja itkeä. :)

    Maksavat, kyllä. Paljon. Nykyinen tietämäni hintahaarukka on 130-180 € / 6 kk satsi eli 6 paria linssejä. Että mitään järkeähän niiden käyttämisessä ei ole...

    VastaaPoista
  12. Niin, siis tuo hinta on mun vahvuuksille piilareissa - joku muu päässee vähemmällä!

    VastaaPoista
  13. Voi että... Kyllä nyt alkoi kiinnostaa nuo kk-linssit!!! Hinta on kyllä kauhea. Mutta toisaalta... Tuo sun kuvaus siitä, että näet suihkussa saippuan ja tiedät millainen on uimahallin sauna :/ Mä en tiedä tosiaankaan millainen on uimahallin sauna. Kun en näe.

    Hitsi, nyt tuli kyllä käynti optikolle. Kiitos kun kerroit tästä asiasta!

    VastaaPoista
  14. Minulle optikko sanoi reippahasti takavuosina, että tässä on sopiva laatikko piilareita, pidä hauskaa. Nyt vuosi, pari sitten uusin piilarireseptiä ja optikkotäti katsasti siinä sivussa silmäni. "Näähän on ihan väärän muotoiset nää linssit". Oho. Liian kupera (tosin teknisesti termi taitaa kyllä olla kovera) linssi oli siis käytännössä koko tämän ajan hiertänyt koko lailla loivempaa silmän pintaani. Kumma juttu, ettei kellekään koko puljussa ollut tullut mieleen huomata moista aiemmin. Edelliselläkin kerralla nimittäin tarjoteltiin tilalle vain silmää paremmin kosteuttavia linssejä! Näön kanssa kun ei tosiaan tekisi mieli leikkiä yhtään.

    VastaaPoista