Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

keskiviikko 21. tammikuuta 2009

Kiva saada verorahoille vastinetta, mutta kohtuus kaikessa!

Olin aamupäivällä hammashoitajalla. Yleensä olen käynyt ihan lääkärintarkastuksessa vuosittain (kouluhammaslääkäri opiskelemaan mennessä siitä vannotti, ja kummasti YTHS:ltäkin aikoja löytyi, kun puhelimessa vienosti mainitsin sairastavani osteogenesis imperfectaa :), mutta viime kevään muutto sotki aikataulut. Vuodenvaihteessa sain lopulta itseäni niskasta ja varasin ajan.

Kuvittelin, että minusta kaivetaan hammaskiveä ja lähetetään sitten takaisin töihin. Ei kaivettu. Sitä on nimittäin niin paljon, että minun pitää varata uusi tunnin aika hammashoitajalle (tosin vasta keväällä, nyt on onneksi täyttä) - minkä lisäksi suussani on kaksi reikää, ja sain ajan paikkaukseen!! Ottaen huomioon tähänastisen vähäisen reikämääräni koin tämän suorastaan henkilökohtaiseksi loukkaukseksi. Ynnä päätin ruveta harjaamaan hampaitani paremmin...

Ei tämä vielä mitään. Mutta ruokatunnilla näin postin mukana tulleen kirjeen Jalasjärven neuvolasta - kutsu papa-seulontaan ensi viikon keskiviikkona, täytänhän tänä vuonna maagiset 35 vuotta. Ei tämäkään vielä mitään, mutku minulla on varattuna gynekologi tiistai-iltana. Soitin neuvolaan ja sanoin, että ei nyt ihan kauheasti iske käydä kahtena päivänä peräkkäin vähemmän kivoissa tutkimuksissa... Neuvolan täti hyvin ymmärsi ja käski varata uuden ajan myöhemmin.

Minä tosin harkitsen vakavasti maksavani siitä hyvästä, että gynetäti ottaa näytteen samalla kun siellä kerran käyn. Neuvolassa koe olisi olllut ilmainen, mutta olenpa minä yhteiskunnalta niin paljon tukea saanut, että ehkä tämän verran voin itsekin kustantaa. Välttyisinhän sillä kurjalta neuvolakäynniltä (minä muistan vielä, miten kouluun mennessä iloitsin siitä, ettei tarvitse enää ikinä mennä neuvolaan - minua on huijattu!! :).

Tulee sitten hoidettua itsensä kiireestä kantapäähän - vaikka ehkä en olisi halunnut kaikkea ihan tässä samassa kasassa. Toisaalta, hyvähän se on, ainahan sanotaan, että ihmiset kyllä käyttävät autonsa vuosihuollossa mutta eivät itseään. Ja taas tässä näkyy se, miten Suomessa ihmisestä pidetään huolta. 35-vuotiaan naisen löytää kutsukirje seulontaan uudeltakin kotipaikkakunnalta. Amerikassa kysyttäisiin vakuutusta vielä siinä vaiheessa, kun menisi pää kainalossa vastaanotolle.

Nuha alkoi tänään, olen aivastellut tarmokkaasti ja vasen silmä ja sierain kuohuivat päivällä kuin Imatra. Nyt olo on vain vähän "nurruunen".

Tervettä oloa teille!

7 kommenttia:

  1. Vaihtelee näköjään nuo systeemit. Kangasalla ei tarvinnut papasta maksaa itse mitään, ainakaan jos oli lääkärin lähete. Minulla on rassattu nenää sen verran paljon ja tehty kerran mahantähystys, joten jos niiden vaihtoehtona on gyne kahtena päivänä peräkkäin, en vastustaisi. ;)

    VastaaPoista
  2. Samat kujeet hammashoidon suhteen. Helmikuussa paikataan ja maaliskuussa ikeniä revitään. :) Tuli ihan kouluaikanen pilkkalaulu mieleeni. :)) No, hyvä että saamme hoitoa.
    Minäkin odotan tänävuonna, jos saan kutsun papaan ja en nyt muista tuleeko tänä vuonna muita kuvauksia. Kallista touhua, kun gyne ottaa maksusta kaiken mahdollisen. Olisit kai voinut tuon papan otattaa nyt maksutta.
    Joulun alla mulla oli kurkkukipuilua ja just kun loppui viime viikolla, niin itsellänikin alkoi eilen illalla pärksityttämään hirmuisesti ja nukkumaan mennessä nokka valui ja kuitenkin olin ihan tukkoinen. Samaa tautia siis täälläkin pukkaa.
    Yritetään kärisä ja pidetään itsemme lämpiminä. :)

    VastaaPoista
  3. Joo, neuvolassa olisi siis papa otettu maksutta, kun seulonnasta on kysymys. Pitää nyt katsoa, kuinka kallista se gynellä olisi. Asiaan vaikuttaa sekin, että kun eilen olin tunnin reissulla hammashoitolassa ja tiedossa on paikkausta ja sitä ikenien repimistä :) niin mulla menee työtunnit vähän liiaksi miinukselle... Olisi kiva jos saisi edes jonkun asian hoidettua töiden jälkeen! ;)

    VastaaPoista
  4. Mulla on kerran yksityislääkäri ottanut papan maksutta. Sanoi, että menee kunnan piikkiin, kun olisi ollut just se seulonta menossa.
    Jokunen vuosi sitten taas ei mammografia toiminut ollenkaan kun olin muuttanut, vaikkakin samalla paikkakunnalla. Mammografian ottopäässä ei otettu vastaan kun ei ollut kutsua mukana. Kutsun lähettäjä ei suostunut lähettämään uutta kun "ne kerran on lähetetty".
    Onneksi viime vuonna systeemi toimi kun varmistelin sitä pitkin vuotta, eikä mitään kutsulappuakaan tarvinnut.

    VastaaPoista
  5. Meillä hammashoito on ihan retuperällä, yksi lääkäri 6000ihmistä kohden eli lääkäriin pääset 2kk jonolla.. =( Ja sitten se vielä, että hinta on sama kuin yksityisellä jonne pääset vuorokauteen. =/ Itse olen ns. hyvä hampainen, mutta Make polo menettää hampaista paloja jo purkkaa syödessään.

    VastaaPoista
  6. Ruvetaan nyt tässä minäkin napisee kunnallisesta.... Meillä hammaslääkärin tarkastukseen PUOLEN VUODEN jono ja sen jälkeen paikkaukseen toinen puoli vuotta! ja valitettavasti mulla ei ole rahaa käydä yksityisellä :(

    VastaaPoista
  7. ääh, pitäs kans varata gyne-aika kun sais aikaseks..on syksystä asti ollu to-dolistalla mutkun ei oo ihan niitä mielusampia hommia niin on vaan jääny kun oli noita hammaslääkäreitä ja muita tossa..

    VastaaPoista