Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

tiistai 4. marraskuuta 2008

Kävelevä käyntikortti

Olen työn puolesta viime aikoina ollut paljon yhteydessä erilaisten lehtien ilmoitusosastoihin, kysellyt tarjouksia ja varannut mainospaikkoja. Samalla olen saanut käytännönläheistä tietoa siitä, miten monin eri tavoin asiakasta - siis minua - voidaan kohdella.

Jokaisen yhteisön edustaja on yhteisönsä käyntikortti. Esimerkiksi viime viikon koulutuksessa yksi luennoitsijoista totesi ääneen sen, mitä olen itseksenikin ajatellut: jos firman nimeä kyljissään kantava pakettiauto kaahaa ylinopeutta tai päästelee päin punaisia, se antaa heti kyseisestä firmasta negatiivisen kuvan.

Työkaveri totesi, että hän muistaa työn ulkopuolellakin edustavansa kuntaa - eri asia tietysti on sitten liikkua maisemissa, joissa ei ole tunnettu kunnan työntekijänä. Minulle ohjautuu paljon puheluita, joiden soittajille en välttämättä osaa antaa apua. Mutta kaikkeni yritän, että olisin uuden työntekijän tietämättömyydessänikin edes ystävällinen ja kohtelias.

Juuri tästä on kyse ilmoitusmyynnissäkin. Ilmaisjakelulehdistä olen saanut loistavaa palvelua. Ensinnäkin olen saanut kokonaisia sähköpostiviestejä, joissa on tervehdys, asia ja lopputoivotus - ainoastaan hyvin läheisille ihmisille voi mielestäni lähettää "tekstiviestin korvikkeita", joista ensimmäinen ja viimeinen seikka puuttuvat. Asialliset sähköpostiviestit muistuttavat oikeaa kirjettä. Itse olen laittanut viesteihini automaattiseksi allekirjoitukseksi "Ystävällisin terveisin..." ja yhteystietoni. Onhan se hassua kun tuo allekirjoitus näkyy myös talon sisäisessä rennossa viestinnässä, mutta eipä unohdu sitten virallisemmistakaan viesteistä.

Toiseksi hyvässä palvelussa tarjouspyyntööni on keskitytty, tinkimiseenkin on suhtauduttu ystävällisesti, on toimitettu selkeät julkaisu- ja aineistopäivälistat, on vinkattu mihin saumaan kannattaa ilmoitus laittaa. Onpa jopa annettu palautetta markkinointimateriaalin ulkonäöstä positiiviseen mutta ei imartelevaan sävyyn.

Nämä kokemukset ovat siis ilmaisjakelulehdistä, joten ne ymmärtää - nuo lehdethän elävät mainostuloista. Mutta yhtä hyvää palvelua olen saanut myös maakuntalehdestä. Sielläkin tiedetään, että ilmoittajien kanssa kannattaa olla väleissä.

Sitten on se toinen ääripää. Tarjouspyyntöön vastataan töksähtelevällä "maksaa tämän verran" -viestillä, jossa ei todellakaan mitään sellaista turhuutta kuin tervehdystä ole. Vasta kun tein varauksen isosta ilmoituksesta, saman ihmisen viestiin ilmestyi tervehdys ja loppukaneetti!! :D Toinen ääripää oli ilmoitusmyyjä, joka lomaltaan lähettämissään (!) viesteissä kertoili lämpötiloista ja hikoamisesta kuin olisin ollut hänen vanha tuttavansa - ja asia oli sitten siellä jossakin keskellä.

Ihmisten kanssa oleminen kysyy taitoa. Kun jaksaisikin aina muistaa, ettei antaisi huonojen päivien tai omalaatuisen huumorin vaikuttaa työhönsä.

4 kommenttia:

  1. Asiaa kirjoitat! Itse koen vapaa-ajallakin usein olevani koko Suomen opettajakunnan edustaja ja kaikilla jotka joskus ovat koulua käyneet on jokin asiantunteva lausunto ilmoitettavana juuri minulle....

    Miksiköhän blogger on viime päivinä tarjonnut sanavahvistuksina "sanoja" - nyt "rauski".

    VastaaPoista
  2. Seuraava asiallisuuden punnitsemispaikka on silloin, kun asiat eivät sujukaan. Siinä voi ystävällisen ja tehokkaan tuntuisista ihmisistä paljastua vaikka minkälaisia luonteenpiirteitä!

    VastaaPoista
  3. Villasukka, opettaja ja lääkäri ovat varmaan ne, jotka joutuvat vapaa-ajallakin toimimaan julkisina roskakoreina...

    Maartsi, totta. Itse olen opetellut järjestelmällisesti tunnustamaan virheeni ja pahoittelemaan, jos mokaan - yleensä pehmittää vastapuolen alta aikayksikön. :) Ja kun parhaillaan "rähjään" yhteen matkailumarkkinointifirmaan huonosta puhelinmyynnistä, yritän pysyä kohteliaana... :)

    VastaaPoista