Kaisan tuumookset jatkuvat. Jos seurasit nyt salasanan takana olevia Kaisan tuumooksia ja Kaisan uusia tuumooksia, tunnetkin jo minut. Osa tämän blogin postauksista on siirretty Uusista tuumooksista syksyllä 2011, joten älä ihmettele mainintoja vanhasta blogistani teksteissä. Käsitöiden suhteen olen ihan Kerällä. Mukana menossa paras puoliskoni Sami, puhetta ymmärtävä prinsessa Stella ja mättäältä poimittu pikkukissa Mustikka. Porukassa hengaavasta ystävästäni OI:sta voit lukea lisää täältä.

perjantai 17. lokakuuta 2008

Tahaton jalka

Olen monen muun lailla tehnyt ekotallaaja-testin. Tulos: aika huono. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla on iso jalka. :D

Oikeasti testiä tehdessä vähän harmitti. Siinä esimerkiksi kysyttiin, käytänkö junaa, bussia, muita julkisia kulkuvälineitä. A) mitä ne ovat ja b) miksi käyttäisin?

A) Täällä maalla kulkevat koululaisautot niin hirveillä hinnoilla (Jalasjärvi-Seinäjoki-väli pahimmillaan yli 9€) ja aikatauluilla (johonkin aikaan pääsee johonkin suuntaan), että kun kaupunkiin mennään, otetaan auto.

B) Tämä ei tarkoita sitä, että autoilisimme paljon. Molemmat kävelemme töihin, minä 5 min ja Sami 10 min. Kävelemme myös kauppaan, ellei jostakin syystä (kaatosade tai valtava määrä ostettavaa tai hirmuinen liukkaus - sitä tosin en täällä ole vielä kokenut) auto tunnu järkevämmältä.

Testissä ei kuitenkaan annettu mahdollisuutta vastata, etten tarvitse junaa, bussia, muita julkisia. Mistään ei selvinnyt, laajensiko jälkeani se, että vastasin näiden käyttöön "ei" - eli olettiko testintekijä tällöin, että ilman muuta huristelen joka päivä omalla autolla, kun eivät julkiset kelpaa?

Meidän talossamme ei myöskään ole mahdollisuutta lajitella jätteitä. Viemme lehdet, lasitavaran ja pienmetallin naapuritontin keräyslaatikkoon, mutta en edes tiedä, minne voisimme biojätteen tai maitopurkit viedä. Jalkani siis laajenee ihan tahtomattani.

Sen myönnän, että meillä on paljon neliöitä kahdelle ihmiselle (paitsi ettei ole - ne kirjahyllyt, ymmärrättehän! :). Mutta kun asumme vuokralla, en voi tietää millä talo lämpiää enkä vaikuttaa siihen millään lailla. Pitäisikö sen takia rakentaa oma talo...

Huokaus. Taidan jatkaa luonnonsuojelua sammuttelemalla turhia sähköjä ja syömällä ruuat loppuun, niin ettei roskiin heitetystä ruoasta aiheudu päästöjä. Paljon enempään ei tässä oikein pysty...

13 kommenttia:

  1. Sama homma. Neliöt ja auto suurentavat jalanjälkeäni, mutta! Täällä "kaupungissa" kun ei ole minkäänlaista paikallisliikennettä viikonloppuisin ellei satu asumaan Jkylän tien varrella... Junakin kulkee, mutta vain Keuruu-Haapamäki, ei Ketvelniemi-keskusta välillä.

    VastaaPoista
  2. Nuo testit on tehty ehkä enemmän kaupunkilaisille.

    Neliöt, jätteiden lajittelu, autoilu versus julkiset ovat kaikki täysin eri asioita jos asuu maalla.

    VastaaPoista
  3. Minä myös petyin tähän. Mullakin on auto ja neliöitä paljon yksin asumiseen. Mutta kuljen työ-, kauppa- ja kirjastomatkat pääsääntöisesti kävellen tai pyorällä. Monesti menee hyvinkin viikko etten aja autolla ollenkaan. Mutta kun täältä lähtee jonnekin kauemmas, auto on oltava. Ei ollut vaihtoehtoa pyörä tai jalat, tätä kyllä ihmettelen suuresti.

    VastaaPoista
  4. Bussien hinnat eivät ole ollenkaan hirveitä, kun laskee, mitä auton todelliset käyttökulut ovat. Kulukorvaus taitaa olla reilut 0,40 e/km ja siihen on kai laskettu vakuutus-, huolto-, ym.kulut. Ja itä pysäköinti maksaakaan? Harva bussien kulkuväli on sitten toinen juttu.

    Tietysti täältä hyvien julkisten yhteyksien ääreltä on helppo heitellä kommentteja, mutta minun mielestäni oma auto on kauhea riesa. Harmi vain, että on toistaiseksi pakko olla sellainen, koska mies tarvitsee sitä työssään.

    Biojätteen keräyksestä voisi tehdä aloitteen kuntaan. Eikös se ala olla kohta pakollistakin?

    VastaaPoista
  5. Vielä lisään, että ei kovin kummoinen sädekehä meikäläiselläkään ole, sillä meillä on ongelmana tavaran kasaantuminen. Laskin tänään, että meillä on yli 70 lasia (viini- ym. mukaan laskettuna, en edes juo alkoholia). Paljonko 2 ihmistä oikein tarvitsee??? Olen yrittänyt opetella luopumaan turhasta tavarasta, mutta miehelle tekee vielä tiukkaa.

    VastaaPoista
  6. Mullahan on se ongelma, että auto on must - OI:n takia en aja pyörällä, ja joskus äärimmäisillä liukkailla on pakko ajaa muutaman sadan metrinkin matkat, jos vaihtoehtona olisi kaatuminen ja sairaalareissu (vaikka en sitä invapysäköintilupaa saanutkaan...).

    Tavaraa löytyy meiltäkin. Sain esim. jo vaatekaappini ihan väljäksi, mutta sitten sinne jotenkin alkoi taas kerääntyä tavaraa. Ja lankoja on. Ja niitä laseja myös - minä en uskalla edes laskea... :D

    VastaaPoista
  7. Teinpä testin sitten minäkin.

    Tulosten perusteella sanoisin että julkisten käyttäminen on testissä ihan riippumatonta henkilöauton käytöstä. Siis siten että jos kerrot käyttäväsi paljon julkisia kulkuneuvoja niin se suurentaa jalanjälkeäsi koska myös se julkinen liikenne kuluttaa luonnonvaroja. Sitten jos siihen päälle vielä ilmoitat ajavasi henkilöautolla 30000 km vuodessa, bensavehkeellä joka kuluttaa 10 litraa sataselle niin johan on liikenteellisellä jalanjäljellä kokoa. Jos taas kerrot ettet käytä julkisia ja ajat henkilöautolla noin 10000km vuodessa, 4,5-6 l sataselle ja aina on kyydissä muitakin niin liikenteen kokonaisjalanjälki on pieni.

    Minusta tuossa ei tehty mitään piilo-oletuksia että jos vastaat näin niin sitten me oletamme että teet noin.

    Se tulososio oli tuossa parasta kun sieltä selvisi edes jollain tasolla mistä se jalanjälki koostuu. Vinkkejä sen pienentämiseksihän siellä ei ollut mutta niitäkin luvattiin sitten toisaalta Treen sivuilta.

    Itselläni oli muuten aika mielenkiintoisesti melkein kolmaosa jalanjäljestä minusta riippumatonta maataloudesta yms. johtuvaa jokaiselle suomalaiselle tulevaa ekotaakkaa.

    Ai niin, ei se testi ainakaan tamperelaiselle ollut räätälöity jos niitä kysymyksiä katsoi: käytätkö metroa tai raitiovaunua. Just joo.

    VastaaPoista
  8. Ai niin, tuosta jätteen lajittelusta tuli vielä mieleeni. Äitini asuu noin 1500 asukkaan maalaispitäjässä. Hän lajittelee ja vie keräykseen lasin, metallin, muovin, kartongin ja paperin. En varsinaisesti asu kaupungissa vaan maalaispitäjässä joka on ison kaupungin kyljessä. Täällä voin lajitella ja viedä keräykseen kaikki muut tuosta listasta paitsi muovin, se pitää laittaa sekajätteeseen. Ei siis kannata yleistää että maalla kierrätys on vaikeampaa kuin kaupungissa.

    Myös kaupungissa monta vuotta asuneena sanoisin että ei se kierrätys sielläkään itsestään selvää ole; paperin ja isossa taloyhtiössä kartongin voi viedä taloyhtiön laatikkoon, lasi ja metalli pitää vielä jonnekin automarketin takapihalla olevaan keräyspisteeseen.

    VastaaPoista
  9. Nimril, totta. Asuessani Jalasjärveä pienemmässä paikassa meidän talon pihalla oli astiat sekajätteelle, biojätteelle, maitopurkeille ja paperille. Lapualla lajittelin seka- ja biojätteen ja paperin.

    VastaaPoista
  10. Asun seudulla, jolla ei kerta kaikkiaan ole julkisia kulkuneuvoja. Lähin menee kahdeksan kilometrin päästä. No, sinnehän voisi ajaa autolla ja jatkaa matkaa bussilla. Mutta bussivuorot eivät sovi mihinkään menoihin.

    Maalla asuja voi lajitella jätteensä ja kompostoida, mutta kaiken kaikkiaan jalanjäljestä tulee valtaisa, vaikka kuinka sammuttelisi valoja ja lajittelisi.

    Itse asiassa pelkkä Suomessa asuminen kasvattaa jalanjälkeä melko lailla.

    Ja Tampereella on kaupunginosia, joissa on astiat jätteiden lajittelua varten, mutta jäteauto kippaa kaikki samaan kasaan!

    VastaaPoista
  11. Minä vielä jatkan. Taitaa olla minulle vähän herkkä aihe. ;)

    Tuossa testissä, kysyttiin, onko huushollissa lattialämmitys. Se varmaankin on miinusta. Mutta millainen miinus tuleekaan, jos kylppäri homehtuu puutteellisen lämmityksen takia? Meillä laitettiin remontin yhteydessä kylpyhuoneeseen lattialämmitys, joka toki syö sähköä, mutta tuo käyttömukavuutta (lattia ei ole jääkylmä, pyykki kuivaa sateisenakin kesänä) eikä tarvitse pelätä nurkkiin jäävää kosteutta.

    Ymmärrän toki, jos autoa täytyy käyttää sairauden tai huonojen yhteyksien vuoksi. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja jos esim. lauantaina halusi lähteä lähimpään kaupunkiin Kuopioon, niin ainoa linjuri olisi mennyt kahden aikoihin (tietenkin olisi ollut ekologista, jos shoppausaikaa olisi jäänyt alle 2 h). Oma auto oli siis välttämätön. Sitä en sen sijaan ymmärrä, että terveet ihmiset, joiden ikkunan alta kulkee bussi kolme kertaa tunnissa, ajavat keskustaan mieluummin omalla autolla.

    VastaaPoista
  12. Samin kanssa kerran pohdimme, kumpi vaikuttaisi enemmän linjurin käyttämiseen: älyttömän halpa lippu vai lukuisat vuorot. Päädyimme jälkimmäiseen. Jos esim. Jalasjärvi-Seinäjoki-välillä kulkisi auto vaikka kerran kahteen tuntiin sinne ja takaisin, niin ilolla maksaisin sen 9 € / suunta. Monta kertaa on kaupungissa pyöritty väsyneenä ja sitten on pitänyt ajaa vielä kotiin. Olisi herraasta nousta lämpimään bussiin ja vaikka nukkua se matka! :)

    Ongelma on vain se, ettei näissä harvoissakaan vuoroissa ole paljon kulkijoita (paitsi koululaiset). Toisaalta, miksi olisi, kun vuorot ovat niin surkeat. Noidankehä on valmis.

    VastaaPoista
  13. mulle tuli tulokseksi 7.3, onko se sitten hyvä vai huono, en tiiä. yksin asun, neliöitä ei oo paljoo, autolla on pakko työmatkat kulkea ja yksin.

    VastaaPoista